Jedním z klíčových nástrojů binárního obchodníka je obchodní deník. Proč a co byste si do něj měli zaznamenávat?
Proč vést obchodní deník
Podle našich zkušeností je jednou z největších překážek obchodníka jeho vlastní hlava. Klíčovou roli pochopitelně hrají ztráty. Pro mnoho lidí je nesmírně těžké se je naučit akceptovat jak běžnou součást tradingu.
To s sebou mimo jiné nese ten efekt, že ztráty vnímáme mnohem intenzivněji než zisky. Kvůli tomu je pak snadné zapomenout, například že určité ztráty vznikly chybným posouzením situace, pozdním otevřením obchodu nebo třeba výpadkem obchodní platformy.
Když se pak podíváte jen na výpis obchodů u brokera, uvidíte řadu ztrát, neuvidíte obchody, které vám utekly, a řeknete si, že tímto stylem dál obchodovat nemůžete, a začnete si hledat novou strategii. A to platí jak pro demo účet, tak pro živý účet, pro obě tyto fáze. Přitom často můžete tímto způsobem zahodit dobrou strategii, kterou jste jen z rozličných důvodů nedokázali v daném období bezchybně obchodovat.
Proto je tak důležitý obchodní deník. Do něj byste si kromě samotných obchodů měli poznamenávat, jestli byl daný obchod v souladu s pravidly strategie, případně co všechno ho ovlivnilo. Do deníku patří úplně všechny obchody, tedy i ty, které jste v reálu neotevřeli, ale otevřít měli, nebo které jste otevřeli, ale otevřít neměli, a to ztrátové i ziskové (všechno viz. příklad dole na obrázku).
Jde tu totiž o reálný obraz výkonnosti strategie, kterou jsme původně vyvinuli při testování na historických datech. Deník nám pomůže v případě neočekávaných výsledků odhalit, zda je problém v samotné strategii, nebo zda chyby nastaly jinde, zda například musíme zlepšit vlastní disciplínu.
Jak může obchodní deník vypadat

Obchodní deník si stačí vést v tabulkovém programu, jako je Excel, i když kdo chce, může samozřejmě použít i sofistikovanější řešení. Ale Excel a obdobné programy plně postačí. Nabízejí různá třídění, filtrování, grafy a podobné funkce, které nám pomůžou s analýzami výsledků.
Na začátku je dobré se důkladně zamyslet nad sloupci, které do tabulky zahrneme. V budoucnu samozřejmě můžete jakékoliv přidat, ale pak budete muset data doplnit za předchozí obchody, u kterých jste si daný sloupec nevedli.
Obsah tabulky je do značné míry individuální, protože se odvíjí od obchodované strategie. Například pokud používáte intermarket analýzu, můžete chtít si do deníku zaznamenávat situaci na ostatních sledovaných podkladových aktivech, nejen na tom, které jste obchodovali.
Na základě našich zkušeností bychom do obchodního deníku určitě zahrnuli tyto sloupce:
- Datum
- Čas
- Podkladové aktivum
- Typ opce (nahoru/dolů, Call/Put)
- Splatnost
- Investice (částka)
- Výsledek
- Výsledek částka
- Měl být výsledek
- Měl být výsledek částka
- Poznámka
Přidat si samozřejmě můžete libovolné sloupce, sami poznáte, co navíc byste mohli potřebovat. Na obrázku se pak můžete podívat, jak taková tabulka může vypadat i s několika příklady záznamy obchodů. Je v ní několik různých případů, kdy byl obchod v pořádku a kdy nebyl, ať už jsme do něj vstoupili nebo ne.
Takto strukturovaný deník vám pak umožní rozumnou analýzu výsledků, třídění a filtrování obchodů, vytváření souhrnů atd.
Závěr
Obchodní deník je cenným nástrojem pro objektivizaci pohledu na obchodní strategii a vlastní přístup k obchodování. Klíčová je upřímnost k sobě sama, vedete si ho pro sebe, abyste se posouvali vpřed a dokázali vydělávat peníze. Pokud si budete výsledky přikrášlovat, dříve nebo později se vám to na reálném účtu vymstí.
Dobrý den
Já ještě k obchodnímu deníku přikládám screeny jednotlivých obchodů a považuji to za jeho nezbytnou součást.
Dobrý den, ano, to může být také velmi užitečné.